Kuues nädal, IT ja autoriõigused

Kõige paremini toimiv WIPO komponent

Mina pean  WIPO intellektuaalomandi mudeli kõige paremini toimivaks komponendiks kaubamärgi süsteemi. Kaubamärk on loodud nii ettevõtte kaitseks kui ka tarbijates usalduse loomises, eriti just ilma piirideta globariseeruvas maailmas, kus tarbjad puutuvad kokku suurte koguste erinevate tootjate kaupadega. Kaubamärk on ettevõtte nime ja identiteedi loomise juures tähtis osa, mis on vajalik tarbijate usalduse võitmiseks. Muidugi on ettevõtteid, kes kipuvad oma kaubamärgi kaitsmisega liiale minema. Heaks ebameeldivaks näiteks võiks tuua siin Monster Energi kaubamärgi, tänu kellele ei tohi üheski süngemas arvutimängus "monster" sõna kasutada, sest nad kaevavad oma juristide hunnikuga  mängustuudio kohtusse [1].  On isegi ette tulnud juhus, kus heidetakse auto keredetailide ettevõttele seda ette, et nad kasutavad rohelist värvi ja M-logo oma nimes, mis ei lähe Monster Energi omaga isegi kokku [2].


Parandamist vajav WIPO komponent

Parandamist vajav WIPO intellektuaalomandi mudel komponent on minu arvates kindlasti autoriõigus, sest, sellel on mitu vasturääkivust, mis ei lähe tänapäevaga enam kokku. Alustaks juba sellest, et kaitseperiood on 70 aastat peale autori surma, mis on liiga pikk aeg, sest see takistab avalikku levikut, mis omakorda aitaks kaasa loovusele ja innovatsioonile. Lisaks, seoses surmajärgse pika kaitseperioodiga tekivad probleemid nende teostega, mille autoritel pole pärijaid ja tänu sellele ei saa nende autoriõigust kindlaks määrata. Kõige markantsemaks näitkes võib siin kohal tuua Happy Birthday laulu, mille eest Warner Music teenis kesmiselt 2 miljnit dollarit aastas [3]. Kui ajakirjanik hakkas uurima, et kuskohast see laul üdlse alguse on saanud, tuli välja et see autoriõigus oli endale võetud alusetult ning 2015. aastal otsustas kohus selle loo õigused neilt ära võtta ja selle laulu avalikuks teha [4]. 


 Lõpetuseks DALL-E pilt prompt'ga:
"Draw me a trademark R logo with a circle"



[1] https://www.eurogamer.net/monster-energy-targets-indie-game-in-latest-trademark-lawsuit

[2] https://www.techdirt.com/2021/02/25/monster-energy-goes-after-autobody-shop-because-m-logo-use-green-color/

[3] https://www.sekretar.ee/uudised/2015/09/24/maailma-levinuim-sunnipaevalaul-sai-autorikaitsest-priiks

[4] https://www.nytimes.com/2016/02/10/business/media/details-of-happy-birthday-copyright-settlement-revealed.html

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Esimese nädala nopped IT-ajaloost

Seitsmes nädal, Naatan Nohiku tarkvaralitsentsid

Üheksas nädal, kaks head, aga samas erinevat IT-juhti